A dubai repülőtérnek tervezett tartalék irányító-központot a HungaroControl
A HungaroControl szakértői által kidolgozott magyar távoli toronyirányítási megoldás (Remote Tower, rTWR) volt annak a tervezetnek az alapja, amelyben az Independent Business Group tanácsadó cég vezetésével megalakult négytagú konzorcium elkészítette a Dubai Nemzetközi repülőtérre szánt tartalék irányítótorony terveit. A HungaroControl koncepciója szerint egy kamerarendszer segítségével 100 százalékos kapacitással elláthatók egy közepes és nagyobb forgalmú repülőtér irányítási feladatai. A 2014 októberében indult tanácsadói projekt a közelmúltban lezárult, azonban a partnerek már tárgyalnak a koncepció kiterjesztésének lehetőségéről egy másik dubai repülőtérre, az Al Maktoumra is.
A Dubai Nemzetközi repülőtér, a DXB tartalék irányításának kialakítása a Magyar Légiforgalmi Szolgálat távoli torony technológiák területén felhalmozott tudására és tapasztalataira épít. A HungaroControl által kidolgozott megoldás egy kamerarendszer segítségével jeleníti meg a légiforgalmi irányítók számára a jelenlegi irányítótorony ablakából látható képet, így bármilyen időjárási körülmények és látási viszonyok között 100 százalékos kapacitással biztosítja a repülőtér működését. A technológia alkalmazásával a dubai léginavigációs szolgáltató egy, a repülőtértől független helyszínről tudja ellátni irányítási feladatait kényszerhelyzet esetén is. A Svédországban nemrégiben elindított távolsági toronyirányítástól eltérően, amely főként kis forgalmú repülőterek forgalmát képes egy központból kezelni, a HungaroControl megoldása nagyobb, közepes forgalmú repülőterek kiszolgálására alkalmas. A működési koncepció része volt továbbá egy költség-haszon analízis, amelyet az angliai székhelyű Winsland Consulting készített el, illetve a megvalósítást támogató humán faktor elemzés is, amelyet a svéd GEISTT AB végzett el.
„A HungaroControl idén márciusban megkezdte a távoli toronyirányítás koncepció megvalósítását a budapesti repülőtéren. A dubai repülőtér budapestihez hasonló infrastruktúrája és elrendezése, valamint az elosztott kamerarendszerű Searidge-INDRA megoldásunk alkalmazása miatt nagy eséllyel indultunk a meghívásos nemzetközi pályázaton. Nagy megtiszteltetés számunkra, hogy – olyan esélyesek mellett, mint például a svéd léginavigációs szolgáltató – a dubai kollégák választása ránk esett” – mondta Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A HungaroControl koncepciója szerint a projekt a későbbiekben kiterjeszthető a másik dubai reptérre, az Al Maktoumra is – ahova többek között a WizzAir Budapest-Dubai járatai is érkeznek. A repülőteret a jövőben várhatóan egyre több járat választja majd úti célul, így idővel akár kritikussá válhat itt a forgalmi terhelés. A magyar légiforgalmi szolgálat ennek a megoldására is javaslatot tett, amely a két dubai repülőtér közös stratégiájának kidolgozására vonatkozott. A szakmai tervjavaslat alapján a partnerek további tárgyalásokat folytatnak a nagyszabású projektről.