Megújult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere
Budapest, 2020. január 30. – Tizenöt év után, de az uniós határidő előtt tizenegy hónappal megújult a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér közelkörzeti légtere (TMA – Terminal Manoeuvring Area), amely így a jövőben hatékonyabban tehet eleget a megnövekedett forgalom elvárásainak, általa tovább javul a repülésbiztonság, és a katonai-polgári légtereket illetően lehetővé válik a rugalmas légtérfelhasználás. A HungaroControl által megalkotott új TMA a lehető legnagyobb mértékben veszi figyelembe a főváros körüli sportrepülőterek és repülőszervezetek igényeit, bevezetésével csökken a repülések károsanyag-kibocsátása is.
A budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzeti légterének felülvizsgálatát és megújítását egyrészt uniós jogszabály, másrészt a légikikötő forgalmának bővülése és összetételének változásai tették szükségessé. A módosított TMA bevezetésének határideje 2020. december 31-e volt, ám a HungaroControl tizenegy hónappal korábban elkészült a fejlesztéssel, így január 30-tól élesedhetett az új légtérszerkezet.
A légtérnek minden esetben a benne közlekedő légi járművek biztonságát kell szolgálnia, ezért 7000 láb magasság felett egyszerűsödtek az indulási és érkezési eljárások, rövidültek az érkezési nyomvonalak. Mindez azt jelenti, hogy a módosításoknak nincs hatásuk a lakossági zajterhelésre, annak mértéke nem növekedhet az új légtérstruktúra bevezetésével. A TMA méretének növelésével sikerült megteremteni annak feltételeit, hogy minden irányból biztosítható legyen a folyamatos süllyedés a leszálló gépek számára. Becslések szerint az új érkezési eljárásoknak köszönhetően legalább 15 százalékkal rövidülnek az útvonalak, ezzel pedig a légitársaságok járatonként 100 kilogramm üzemanyagot takaríthatnak meg, egy-egy gép károsanyag-kibocsátása 350 kilogrammal csökkenhet.
Az új közelkörzeti légtér fejlesztési munkálataiba a HungaroControl bevonta a Honvédelmi Minisztériumot és a Budapest Airport Zrt.-t is, továbbá mindazokat a sportrepülőtereket és repülőszervezeteket, amelyek tevékenysége a budapesti TMA közvetlen környezetében zajlik. A 2017 decemberében elkezdett, kétéves fejlesztés az Innovációs és Technológiai Minisztérium felügyelete mellett valósult meg.
A január 30-tól működő TMA a katonai-polgári légtérstruktúra integrációjában is komoly előrelépést jelent. A HungaroControl együttműködési megállapodást kötött a katonai féllel, amely szerint a kecskeméti katonai közelkörzeti légtér (MTMA) azon tartománya, amely átfedésben van a budapesti nemzetközi repülőtér közelkörzetével, alaphelyzetben nyitva áll a polgári légiközlekedés számára, de ha a katonai bázis igényli, aktiválható az MTMA, és ekkor a Magyar Honvédség légiforgalmi irányítói felelnek a légtér forgalmáért.
A magyar léginavigációs szolgáltató arra törekedett, hogy a TMA a sportrepülőket a lehető legkevésbé korlátozza mozgásukban. Ezért az új vitorlázórepülő- és könnyűrepülő-légterek kialakítása során bevonta a Repülő és Légisport Szövetség (RLSZ), a Magyar Vitorlázórepülő Szövetség (MVSZ), a Siklórepülő Szövetség (Siresz) és a Szabad Repülők Szövetségének (HFFA) képviselőit is. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér új közelkörzeti légtere e szervezetek egyetértésével nyerte el jelenlegi formáját.