Magyar-román-bolgár szabad légtér: tovább csökken a repülők károsanyag-kibocsátása
A HungaroControl Zrt. és a román léginavigációs szolgálat, a ROMATSA segítségével a bolgár légtérben is megvalósult március 30-tól a „free route”, azaz a szabad légtér koncepció. A repülőgépek korlátozások nélkül, szabadon használhatják a légteret, a meghatározott ki -és belépőpontok között, akár a lehető legrövidebb útvonalon. Az eddigi tapasztalatok alapján mindez tovább csökkenti a repülőgépek üzemanyag-felhasználását és a károsanyag-kibocsátást.
Közel 1,5 millió kilométerrel csökkent a Magyarország felett átrepülő járatok útvonala, a légitársaságok mintegy 3 millió dollár értékű üzemanyagot takarítanak meg és több mint 16 millió kilogrammal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe – ez a mérlege a HungaroControl Zrt. által 2015 februárjában bevezetett HUFRA (Hungarian Free Route) kezdeményezésnek.
A HungaroControl Zrt. által kidolgozott és Európában elsőként, 2015 februárjában bevezetett megoldás lényege, hogy a teljes légi útvonalhálózat törlésével lehetővé teszi a magyar légtér korlátozások nélküli, szabad használatát, az országhatáron meghatározott ki -és belépőpontok között. Az innovatív és környezettudatos megvalósításért 2017 februárjában "Felelős és a környezet fenntarthatóságára irányuló innovációk" kategóriában Nemzetközi Minőség-Innováció díjat vehetett át a HungaroControl Zrt. az Európai Minőségügyi Szervezettől.
A HUFRA bevezetését 2015 augusztusában követte a magyar és román légtérben megvalósuló N-FRAB (Night Free Route Airspace Budapest/Bukarest). A magyar HungaroControl Zrt. és a ROMATSA léginavigációs szolgáltató közösen működteti a két ország légterének szabad használatát biztosító alkalmazást – ma már napi 24 órában.
Hasonló logika alapján született meg a SEEN FRA (South Eastern Europe Night Free Route Airspace) is, mely a bolgár BULATSA léginavigációs szolgálattal együttműködve Bulgária légterére is kiterjeszti a „free route” koncepciót. Első lépésként március 30-ától érvényes a három ország határán átívelő éjszakai szabadlégtér-használat, második lépésben a légtér szabad felhasználása a napi 24 órában lesz majd elérhető. A környezetünkben megvalósuló szabad légtérhasználat bevezetése 2022-től 9000 méter felett egész Európában kötelező lesz.
A három ország összekapcsolásával tovább csökken a repülőgépek üzemanyag-felhasználása, valamint károsanyag-kibocsátása.