Továbbra is stabil és nyereséges a HungaroControl gazdálkodása
A HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. 2015-ben is nyereséges gazdálkodást folytatott. A társaság vagyoni helyzete stabil, az elmúlt évet 35 milliárd forintos árbevétellel zárta.
2015 rekordévnek számít: a HungaroControl történetében először lépte át a magyar légtérben kezelt repülőgépek száma a 700 ezret (755.418 db). A forgalom közel 12%-os növekedése egy hónapnyi munkával jelentett nagyobb kihívást a légiforgalmi irányítók számára. Ha ehhez hozzáadjuk a Koszovó feletti magas légtérben irányított több mint 67 ezer gépet, 2015-ben több mint 820 ezer járat biztonságos közlekedését garantálták a magyar légiforgalmi irányítók.
A társaság éves beszámolóját a napokban hagyta jóvá a tulajdonos Nemzeti Fejlesztési Minisztérium.
Gazdálkodási adatok
2015-ben is nyereséges gazdálkodást folytatott a HungaroControl. A társaság vagyoni helyzete stabil, az elmúlt évet 35 milliárd forintos árbevétel mellett 5,6 milliárdos adózás előtti és 4,1 milliárd forint adózott eredménnyel zárta. A társaság árbevétele 9%-kal, mérlegfőösszege 10%-kal növekedett az elmúlt évihez képest.
A légiforgalom alakulása
2015 az irányított légijárművek szempontjából rekordévnek számít: összesen 755.418 db repülőgépet kezeltek az irányítók a magyar légtérben. Mind az átrepülő, mind a budapesti érkező/induló forgalom emelkedett, éves szinten összességében 11,63%-kal. A KFOR szektort igénybe vevő 67.405 légijárművel együtt összesen 822.823 repülőgép biztonságos közlekedését garantálták a HungaroControl légiforgalmi irányítói.
Az átrepülő forgalom növekedésének fő oka, hogy a 2014-es ukrajnai események miatti légtérzárást elkerülő forgalom változatlanul Magyarország irányába terelődik. Összesen 663.544 légijárművet kezeltek az irányítók a magas légtérben, ami 12,2%-os éves növekedést jelent. (A forgalomnövekedés 2015 első félévében még drasztikus, közel 20%-os mértéket öltött naponta.)
A Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér forgalma tavaly 6,35%-kal nőtt, az irányított repülőgépek száma meghaladta a 90 ezret (91.874 db légijármű). Ez a növekedés 2011 óta a legjobb eredmény, és a 2014-ben megkezdődött tendencia folytatódását jelenti.
A magyar légiforgalmi irányítók által kezelt Koszovó feletti magas légtér (KFOR szektor) átrepülő forgalma az előző évhez képest 36,12%-kal emelkedett, ami 67.405 irányított repülőgépet jelent.
2015-ben elnyert uniós támogatások
Az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (Connecting Europe Facility, CEF) két magyar, légiközlekedés fejlesztésére irányuló projekt támogatásáról döntött.
- Az Európai Unió több mint egymillió euróval támogatja a közép-európai funkcionális légtérblokk (FAB CE) „Szabad légtérhasználat a Fekete-erdőtől a Fekete tengerig” című tanulmányát. A tanulmány célja, hogy előkészítse a FAB CE légterében a szabad légtérhasználat (Free Route Airspace) 2019-re tervezett bevezetését. A projekt konzorcium vezetője, a HungaroControl – amely Európában elsőként vezette be időbeli és térbeli korlátozásoktól mentesen a szabad légtérhasználat koncepcióját (HUFRA) - tapasztalatával, valamint a kutatás-fejlesztési központjában (CRDS) rendelkezésre álló szimulációs kapacitásával járul hozzá a 2017 áprilisában záruló projekt sikeréhez.
A repülőtéri együttműködésen alapuló döntéstámogató rendszer (A-CDM, Airport-Collaborative Decision Making) célja a légiforgalmi irányításban és repülőtéri kiszolgálásban érintett szereplők által kezelt és menedzselt folyamatok integrálása a lehető legpontosabb előzetes tervezés érdekében. A repülőtér, a földi kiszolgálók, a légitársaságok és a légiforgalmi irányítók együttműködésén alapuló döntéstámogató rendszer bevezetése várhatóan növeli a pontosságot, mérsékli az üzemanyag fogyasztást és a CO2 kibocsátást, valamint csökkenti a repülőtéri várakozási időt és fordulóidőt. A projekt összköltségvetése meghaladja az egymillió eurót, amelynek 50 százalékát az Európai Unió finanszírozza.