A HungaroControl CRDS központjában tesztelték a CPDLC technológia bevezetésének módszereit a bolgár és a román légtérbe
A Danube FAB országainak léginavigációs szolgáltatói által alkalmazott szoftverek kezelőfelületeiről és az országok egymással határos szektorairól készítettek másolatokat Budapesten, hogy a CPDLC (Controller-Pilot Data-Link Communications) technológia bevezetésének módszereit teszteljék. A közel kéthetes szimuláció sorozat vizsgálta az új adatkapcsolati rendszer repülésbiztonságra, az irányítók munkaterhelésére és a légtér kapacitására gyakorolt hatását a bolgár és a román légtérben. A valós idejű szimuláció eredményei bizonyítják, hogy a CPDLC technológia használatával csökken a légiforgalmi irányítók által használt frekvenciák terhelése.
A Danube FAB CPDLC Validation Real-Time Simulation (RTS) elnevezésű, valós idejű szimuláció során, a világon első alkalommal készítettek mérnökök pontos másolatot egy egész FAB (Danube FAB) léginavigációs szolgáltatóinak – ROMATSA és BULATSA – egymástól eltérő légiforgalmi irányító rendszereiről. A mindössze három hónap alatt előállított, az eredetivel 90%-ig egyező környezetben a Budapestre érkező külföldi irányítók és szakértők a lehető legjobb hatásfokkal tudták elvégezni a tesztelést. Az elektronikus úton eddig feldolgozott visszajelzések szerint a CPDLC technológia teszteléséhez lemásolt platform a jelenleg is használt román és bolgár rendszerek minden fontos jellemzőjét rögzítette.
A HungaroControl budapesti K+F és szimulációs központjában (Centre of Research, Development and Simulation – CRDS) 2014. november második felében, közel két héten keresztül tesztelték a CDPLC technológiát, amely lehetővé teszi az irányítóközpontok és a légijárművek fedélzeti rendszere közötti közvetlen adatkapcsolatot. A CPDLC a jelenleg használatos beszédüzemű összeköttetésre használt frekvenciáktól független, digitális adatkapcsolati csatornát nyit az információk, utasítások továbbításához az irányítók és a pilóták között. A léginavigációs területen újnak számító kommunikáció alkalmazásával növelhető a repülésbiztonság és csökkenthető a beszédüzemű frekvenciák foglaltsága. A rendszer használata Európában 2015 februárjától kötelező az európai integrációs (Single European Sky, SES) követelményekkel és a légiforgalmi szolgáltatások modernizálását sürgető SESAR kutatási tervezetben foglaltakkal összhangban. A Danube FAB valós idejű tesztsorozata előkészítette a szolgáltatás bevezetését a bolgár és a román légtérben, és ezáltal hozzájárul a régió légiközlekedési infrastruktúrájának fejlesztéséhez.
A CRDS a szimulációval egy időben, november 26-27-én rendezte meg a „Short-Term ATM Challenges” szakmai workshopot. A kétnapos eseményen részt vettek a román, bolgár, osztrák, cseh, szlovák, macedón, szerb és magyar léginavigációs szolgálatok küldöttei, valamint az Európai Közösség, az EUROCONTROL, a HELIOS, a spanyol Indra Sistemas és PildoLabs képviselői. A meghívott vendégek előadásokat hallgathattak meg a jelenleg a szakmai érdeklődés középpontjában álló témakörökről (CPDLC, Performance Based Navigation, Free-Route Airspace), amelyek köré a CRDS portfolióját alkotó termékek is épülnek. Megismerhették a hazai fejlesztésű MergeStrip eszközt, valamint megtekinthették a CRDS-ben éppen zajló szimuláció bemutató gyakorlatait is.