Kétmilliárdos hatékonyságnövelő programot indít a HungaroControl
A HungaroControl CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications) néven nagyszabású műszaki-technológiai programot indított, amely az európai integrációs (Egységes Európai Égbolt, Single European Sky - SES) követelményekkel összhangban a legmodernebb technológiával fejleszti a hazai légi közlekedés infrastruktúráját.
A CPDLC a jelenlegi élőszavas párbeszéd mellett olvasható üzenetek formájában történő adatcserét is alkalmaz majd a pilóták és a légiforgalmi irányítók között. A csúcstechnológiás program célja a növekvő légi forgalom miatt egyre telítettebb rádiófrekvenciák használatának optimalizálásával a repülésbiztonság javítása és a magyar légi navigáció kapacitásának növelése. A beruházás összértéke eléri a 2 milliárd forintot, amelynek 80 százalékát a költségvetési támogatásban nem részesülő HungaroControl Zrt. saját forrásaiból finanszíroz, míg a fennmaradó összeget, több mint 420 millió forintot az Európai Unió a Transzeurópai Közlekedési Hálózat (TEN-T) keretében biztosítja.
A CPDLC szolgáltatás a magyar légtérben, 2015 februárjában a világ egyik legkorszerűbb légiforgalmi irányítási rendszere, a MATIAS (Magyar Automated and Integrated Air Traffic System) továbbfejlesztett verziójának funkciójaként kezdi meg hivatalos működését.
A CPDLC bevezetésével a pilóták és az irányítók rendelkezésére áll majd egy újabb kommunikációs lehetőség az úgynevezett nem időkritikus üzenetek továbbítására. A verbális párbeszéd mellett, így egyrészt rövidebb idő alatt létrejöhet az információcsere, másrészt az irányítók az eddigiektől eltérően egy adott pillanatban párhuzamosan több pilótával is képesek lesznek kommunikálni, ami jelentős mértékben növeli a légiforgalmi irányítás kapacitását. A CPDLC alkalmazásával a rutinfeladatok gyorsan elvégezhetővé válnak, illetve a rádiófrekvenciák terhelésének felszabadításával csökkenhet a légiforgalmi irányításban használt hangcsatornák zsúfoltsága. Az adatalapú kommunikáció használatával kizárhatók az esetleges interferenciák okozta félreértések és a fáradtságból adódó hibák is, így tovább javul a repülésbiztonság. A HungaroControl MATIAS Build 10.1-es léginavigációs szoftvere képes lesz a véletlen, „félrekattintásból” származó üzenet felküldésének megakadályozására.
A fejlesztési program tartalmazza a kommunikációs infrastruktúra biztosítását, a hazai szabályozási háttér kialakítását – összhangban az EUROCONTROL (Európai Szervezet a Légiközlekedés Biztonságáért) és az ICAO (Nemzetközi Polgári Légügyi Szervezet) vonatkozó ajánlásaival –, a hálózati telekommunikációs szolgáltató kiválasztását, valamint az oktatási és szimulációs tevékenységeket.
„A HungaroControl mindig úttörő szerepet vállalt az új technológiák bevezetésében: a világon elsőként alkalmazta a légi járművek fedélzetéről letöltött adatok komplex feldolgozását és megjelenítését az irányítók számára (Mode S technológia), ezen kívül a közép-európai régióban a magyar léginavigációs szolgálat rendszere volt elsőként képes az új hívójelalapú azonosításra, ami 2020-ra már egész Európában kötelező lesz. A HungaroControl a CPDLC technológia fejlesztése terén is Európa élvonalában van, meggyőződésünk, hogy az adatalapú kommunikáció alkalmazásával jelentősen javulhat a repülésbiztonság és növelhető a léginavigációs szolgáltatók kapacitása.” – értékelte a fejlesztést Szepessy Kornél, a HungaroControl vezérigazgatója.
A légiforgalmi irányítás által használ rendszerek és a légi járművek közti irányító-pilóta kommunikációra használt adatkapcsolat (CPDLC) bevezetését a Bizottság 29/2009/EK rendelete (2009. január 16.) írja elő, amely a SES keretében megvalósuló adatkapcsolatszolgáltatásokra vonatkozó követelmények megállapításáról szól. Az Európai Unió SES célkitűzése a szolgáltatás bevezetését a teljes európai légtérben kötelezővé tette 2015. februári véghatáridővel. A HungaroControl programja a légiforgalmi szolgáltatások
modernizálását sürgető SESAR kutatási tervezetben foglaltakkal is összhangban áll.